יום ראשון, 18 באוגוסט 2019

טוביה של בלט בזל


בלט בזל מציג בישראל
לראשונה בגירסת מחול מודרני
טוביה
על פי
טוביה החולב
 יצירתו האלמותית של
שלום עליכם
כוריאוגרפיה: ריצ'רד וורלוק
מוסיקה מקורית: אוליבייה טרואן
ביצוע חי של חמישיית נגני הכליזמר השויצרית "קול שמחה "
יום רביעי 25.9.19 (20:00) ,חמישי 26.9.19 (20:00)
בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') בתל אביב. 
Lucian Hunziker  בלט בזל - טוביה-  קרדיט צילום


מכל הדמויות בסיפורת היהודית המודרנית , האהובה ביותר והיחידה שפרצה אל מעבר לגבולות העולם היהודי היא דמותו של טוביה, החלבן הנוגע ללב, המצטט מהמקורות, שהונצח בכתבי שלום עליכם, ובביצועים זוכי-פרסים בתיאטרון ובקולנוע ("כנר על הגג" המחזמר המצליח ביותר בברודווי כמו גם הסרט שהופק בעקבותיו).
שלום עליכם ( שלום רבינוביץ' 1859-1916), יוצרו של טוביה היה אחד מגדולי הסופרים היידיים וזכה אף לכינוי "מארק טווין היהודי".
עתה, לראשונה בישראל ובגרסת מחול עכשווי ומוסיקה מקורית יגיע בלט בזל משוייץ  לביצוע  "טוביה" יצירתו של הכוריאוגרף ריצ'ארד וורלוק מנהלו האמנותי  של בלט בזל ולמוסיקה של המלחין אוליביה טרואן.
מוסיקה זו נכתבה במיוחד עבור המחול וחלקה יבוצע בביצוע חי של חמישיית הכליזמר השויצרית "קול שמחה" אותה ייסד ומנהל טרואן.
המופע יועלה ביום רביעי 25.9.19 (20:00)  וחמישי 26.9.19 (20:00) בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') בתל אביב לכבוד 70 שנה ליחסי הדיפלומטיים עם שוייץ  ובתמיכתו האדיבה של בנק דרייפוס (שוייץ)..
הבכורה ל "טוביה " מחול באורך מלא, התקיימה ב-20 לנובמבר 2015, בתיאטרון בזל וזכתה להצלחה מיידית.
 יוצרה,ריצרד וורלוק מספר כי כבר בגיל צער חש קשר לתרבות היהודית . הרעיון לעבוד על "טוביה" נולד כאשר פגש  בבזל את המוסיקאי והמלחין אוליבייה טרואן, ממייסדי 'קול-שמחה' – חמישיית כלייזמר עכשווי, ואחרי שהאזין  להקלטתו של טרואן עם התזמורת הסימפונית של לונדון.
ביצירתו מתייחס וורלוק לשני היבטים עיקריים:  מצבו הבסיסי של טוביה של שלום עליכם והקונפליקט שלו עם בנותיו המתעקשות להינשא למי שאהבה נפשן. וורלוק רואה בזה מוטיב אנושי אוניברסלי אתו יכול כל אחד להזדהות.
ההיבט השני אותו מדגיש וורלוק מתבטא בסצנה אותה הוסיף במערכה הראשונה בה זרם פליטים עובר בכפר בדרך אל אובדנו במרחב העצום של העיירה האוקראינית. וורלוק מתייחס למציאות הפוליטית אז ועכשיו: "הצורך של טוביה לכפות על בנותיו את חובות המסורת יכול להיות מובן היום, בהקשר להרס התרבות היהודית במזרח אירופה ורעיון חוסר הבית ותחושת הזרות של מי שנגזר עליו להיות זר או פליט במקום בו הוא חי. כדי לשמור על הזהות, בתוך חיים לצד ריבוי תרבויות וזהויות, נדרשת משמעת תרבותית שמחייבת בהירות וצייתנות".
עם פרשנויות חדשות וטכניקות מחול מודרני, מעביר וורלוק את סיפורו הנוגע ללב של גיבורו של שלום עליכם מן הסיפורת היידית הקלאסית ומספר אותו מחדש באמצעות המחול. שמחה, סבל וכאבי האהבה כולם באים לידי ביטוי, כמו גם נושא המסורת, אמונות, טקסים ומנהגים שבאותו זמן ומקום עוררו אנשים שוב ושוב למרוד במוסכמות המחניקות.
סגנון המחול המודרני של וורלוק מתמזג עם המוסיקה המרגשת והמשמחת של אוליבייה טרואן, המשלבת מסורות מוסיקליות יהודיות וסגנונות מזרח אירופיים יחד עם אלתורי ג'אז וצלילה המיוחד של חמישיית כלי הזמר "קול שמחה".
בלט בזל  עומד בשורה אחת עם מיטב להקות המחול המודרני באירופה. רקדני הלהקה שולטים באופן מושלם בשפת הבלט הקלאסי יחד עם זו של המחול המודרני, ושתי אלו באות לידי ביטוי ביצירות נארטיביות ואבסטרקטיות גם יחד.
ריצ'רד וורלוק מנהלה האמנותי הנוכחי של הלהקה ויצר "טוביה"  נולד בבריסטול, בריטניה. לאחר לימודיו בבית הספר היוקרתי לבלט, ע"ש רמברט, הצטרף ללהקת ביה"ס כרקדן.
בין השנים 1991 – 1996 ניהל את הבלט בתאטרון האגן בגרמניה. משם המשיך לניהול בלט לוצרן למשך 3 עונות. לאחר מכן מונה למנהל אמנותי וכוריאוגרף של בלט ברלין.
מאז עונת 2002/2001  הוא המנהל והכוריאוגרף ראשי של בלט בזל. בתפקיד זה יצר וממשיך ליצור מגוון מרשים של כוריאוגרפיות עבור הלהקה.
בין השנים 2009-2004 וורלוק גם שימש כמנהל האמנותי של הפסטיבל הנודע "Basel Tanzt".
 וורלוק נחשב למי שכתב מחדש את תולדותיה של להקת בלט בזל. במשך כ-19 שנות עבודה  גיבש להקת מחול מצטיינת  עם מיומנויות טכניות גבוהות ביותר, העומדת בשורה אחת עם להקות הבלט הטובות בעולם גם בטכניקות מחול ניאו-קלאסיות וגם במחול עכשווי. ככוריאוגרף עבד בין היתר גם עם להקות מחול ידועות רבות אחרות ברחבי העולם, עבור בתי האופרה המפורסמים באירופה, כמו גם עבור הקולנוע והטלוויזיה. על עבודותיו אלו קיבל פרסים ואותות הצטיינות.
ביצירותיו, הוא נוקט בתפיסה של מיזוג קטעים עכשוויים, בעלי אופי אבסטרקטי מובהק, המושתתים על דימויים אסוציאטיביים,  בתוך יצירות בלט מודרניות נרטיביות באורך מלא, המספרות סיפורים, מתארות דמויות או מציגות פרשנות ליצירות ספרותיות באמצעות מחול.
מוצלחים במיוחד הם עיבודיו לקלסיקות כמו "אגם הברבורים", לה טראוויאטה, ג'יזל, ייבגני אונייגין, שלגיה, ועוד, להם נתן פרשנויות חדשות באופן הייחודי לו. יצירותיו הן עירוב של מתח תוסס ואתלטי ווירטואוזיות משתעשעת.
המלחין אוליביה טרואן ניהל מוסיקלית והלחין מגוון עשיר של הצגות בגרמניה ובשווייץ כמו "קליעים מעל ברודוויי", "גטו", "רוויזור", "הציפורים" ועוד, כתב את המוסיקה למחזמר הג'אז "מרילין", לבלט "היפהפיה", ולכוריאוגרפיות רבות נוספות, כמו גם מחזות וסרטי קולנוע.
אוליבייה טרואן הפך גם לאחד ממתכנתי הקול המובילים בעולם. תקליטורי הדגימה שלו, שזכו בפרסים יוקרתיים, משמשות אמנים כגון אלטון ג'ון, צ'יק קוריאה, פרינס וסטיבי וונדר.
בשנת 1986 ייסד את אנסמבל "קול שמחה" בשווייץ המתמקד בז'אנר המוסיקלי של  הכליזמרים. החמישייה סיירה בהרחבה ובהצלחה מרובה ברחבי העולם, הקליטה מספר תקליטורים וקיימה הופעות חיות בתחנות רדיו כמו ה- BBC. היא שיתפה פעולה פעמים רבות עם תזמורות קלאסיות כמו נגני מוצרט בלונדון, תזמורת הרדיו של מינכן, התזמורת הסימפונית של באזל והתזמורת הסימפונית של לונדון.
ביקור בלט בזל  והעלאת המופע בישראל מתקיימים במסגרת 70 שנה ליחסים בין שוייץ לישראל ובתמיכת בנק "דרייפוס"- שוייץ.

רביעי 25.9.19 (20:00)  חמישי 26.9.19 (20:00)
בית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ')
כרטיסים 03-6927777  www.israel-opera.co.il  באתר האינטרנט   וקופת "בראבו" 3221 *

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובות

Subscribe

Labels

תרבות תיירות אטרקציות מופע מחול הופעה פסטיבל אופרה אילת ירושלים תערוכה קולינריה ילדים MSC קרוז קיץ אייסמול מוזיאון סוכות צפון הארץ ארוע בלט פסח חופש חנוכה יין כנרת מלון מסעדות משפחה סרט פורים TRIPADVISOR אוליב אטקציות דומינוס ורטיגו חולון חנות יום השואה יקב ישראל כרמן לינה מגדלה מוזיקה משחק ספורט עמק המעיינות פיצה פסח 2019 שבועות שופינג שיט תחרות ALS DIY WISHTRIP אאידה אביב אוכל אומנות אופנה איילת השחר אייס מול אירופה אלכוהול אמישרגאז ארוחה ארועים ביוטי בילוי בית הקונפדרציה בלט היספניקו בריאות בתי קפה גאוני גבר מת מהלך גינוסר גליל גלריה הגן הבוטני החג של החגים המלט הר הנגב הרצליה השקה וולנטיינז ורדי זה סושי חברתי חגי תשרי חדשות חוקר ליום חורף חינם חיפה חמת גדר חרמון טיולים טיפוח יום האישה יום הבחירות יום המשפחה יום העצמאות יום ירושלים יריד יין כפר נופש כריסמס כרמל לילא מבצעים מגנום מגנום בר מוזיאון האסלאם מופעים מחול בינלאומי מחזור מימונה מסעדה מעלית הזמן משפחות מתנה מתנות נבוקו נופש ניו יורק נערות נצרת סדנה סדנה פרטית סולם יעקב סטודיו סי סיורים סילבסטר סימון בוקנגרה ספיישלים סקי עדלידע עכו ערד ערכת קפה פיצהבורגר פיקניק פלמנקו פנאי פסטיבל בין הכרמים פעילויות פעילויות ילדים פעילות קיץ צעצוע צפת קטיף דובדבנים קייטנה קיץ 2021 קלארו קמפינג קניון קניות קרקס ראש הנקרה ראש פינה רונית רפאל ריח שייקספיר שילוב שירת האושפיזין שלג שנת הונגריה בישראל שף פרטי תה תזמורת תחפושת תכשיטים תל אביב תערוכת צילום תצפית כוכבים תרומה

Flickr