יום ראשון, 18 באוגוסט 2019

אורלנדו - סדרת הבארוק באופרה הישראלית


סדרת הבארוק באופרה הישראלית מציגה:
 אורלנדו
מאת גאורג פרידריך הנדל
אופרה בביצוע קונצרטי מבויים
בשיתוף תזמורת הקאמרטה הישראלית ירושלים
אחת מיצירות המופת של תקופת הבארוק:
 מלכים, נסיכות, קוסמים ואבירים באופרה סוחפת על אהבה ושברון לב
שלישי 24/09/2019 20:00 בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') בתל אביב
חמישי 26/9/2019  20:00 בתיאטרון ירושלים
אורלנדו- טל גנור קרדיט צלם -  יוסי צבקר

האופרה הישראלית ותזמורת הקאמרטה הישראלית ירושלים ממשיכות בשיתוף הפעולה ביניהן והפעם עם סדרת הבארוק החדשה שמציגה אופרות מתקופת הבארוק וראשית התקופה הקלאסית. האופרות בסדרה זו מועלות בביצוע קונצרטי (ללא תפאורה) עם בימוי ותלבושות.
הסדרה תיפתח ב-24 בספטמבר (יום ג' בשעה 20:00) עם ביצוע נדיר בארץ של "אורלנדו"   אחת מיצירות המופת של הנדל שהולחנה בשנת 1733 על בסיס הסיפור "אורלנדו הזועם" מאת אריוסטו, ששימש מקור לעשרות אופרות בתקופת הבארוק כולל שתי אופרות נוספות של הנדל: "אלצ'ינה" ו"אריודנטה".
במרכז העלילה נמצא האביר הלוחם המופלא אורלנדו הזונח את חובותיו בשדה הקרב כיוון שהוא מתאהב בנסיכה אנג'ליקה שאוהבת גבר אחר: הנסיך מדורו, אותו אוהבת גם רועת הצאן דורינדה. אורלנדו מאבד את שפיותו כיוון שאנג'ליקה לא מחזירה לו אהבה ורק בעזרתו של הקוסם זורואסטרו חוזר בסופו של דבר לאיתנו.
לדברי הבמאית שירית לי וייס "האופרה "אורלנדו" עוסקת בראש ובראשונה בהתמודדות פנימית של איבוד שליטה המשפיעה בטירופה על כל הסובבים. טירופו של אורלנדו מביא אל סף הכחדה את העולם הפסטורלי בו חיות הדמויות. יחד עם זאת, הטירוף הוא גם מקור היופי, ואורלנדו צריך למצוא דרך להתעמת עם הטראומה האלימה שהוא עובר. זורואסטרו שעוזר לו להתגבר על אי השפיות שלו הוא לא קוסם במובן המסורתי אלא סוג של פסיכולוג, העוזר לאורלנדו להתמודד עם המצב הקיצוני בו הוא נמצא ומצליח להחזיר אותו לשפיות."
תקופת הבארוק העמידה במרכז הבמה האופראית באירופה את הזמרים המבצעים אשר תפקידם היה לא רק לבצע את המוסיקה שהמלחינים כתבו אלא גם לאלתר עליה (כמעט בסגנון הג'אז של היום) כאשר יכולות האלתור של הזמרים היו חשובות לא פחות מיכולות הזמרה שלהם.
הנדל (1685 – 1759), יליד גרמניה, היה אחד ממלחיני האופרות החשובים של התקופה הזו, אם לא החשוב שבהם. הוא החל את הקריירה שלו כמוסיקאי בגרמניה אבל בהמשך עבר לאנגליה שם כתב את מרבית יצירותיו והיה כוכב גדול עוד בדורו. הנדל הלחין אינספור יצירות כליות קאמריות ואחרות אבל עיקר היצירה שלו היה בתחום הווקאלי. הוא כתב עשרות רבות של אופרות ואורטוריות דרמטיות כאשר האופרות עוסקות מבחינה עלילתית בעיקר בסיפורי מיתולוגיה וסיפורי אגדות על אבירים, מכשפות וקוסמים בעוד האורטוריות עוסקות בדמויות תנ"כיות כמו שאול, שלמה, אסתר, יהושע, יפתח ועוד. מבחינת המבנה המוסיקלי האופרות התמקדו בעיקר בזמרים הסולנים בעוד האורטוריות העמידו במרכז היצירה את המקהלה.
האופרות של הנדל בנויות כרצף של אריות המביעות את הרגשות העזים של הדמויות והמחוברות על ידי רצ'יטטיבים שמקדמים את העלילה. יצירתו המוכרת ביותר של הנדל היא משיח, האורטוריה הפופולארית שהיא כיום מהיצירות המבוצעות ביותר ברחבי העולם ואחת האורטוריות הבודדות שהלחין ללא עלילה דרמטית. רוב התפקידים הראשיים באופרות של הנדל נכתבו במקור עבור זמרי קאסטרטי (מסורסים) וכיום מבוצעים על ידי זמרי קונטרה טנור או מצו סופרן.
מרבית האופרות של הנדל בוצעו בהצלחה רבה בימי חייו אך מהר מאוד נעלמו מהרפרטואר וחזרו לקדמת הבמה רק במחצית השנייה של המאה ה-20 עם העניין העולמי הגובר במוסיקה של הבארוק. מאז האופרות של הנדל מבוצעות תדיר הן בפסטיבלי בארוק והן על ידי בתי האופרה המובילים בעולם.

"אורלנדו" מאת הנדל תעלה באופרה הישראלית ובתיאטרון ירושלים בניצוחו של איתן שמייסר, בבימויה של  שירית לי וייס ובהשתתפות חמישה מסולני האופרה הישראלית: בתפקיד אורלנדו יופיע זמר הקונטרה טנור אלון הררי; בתפקיד אנג'ליקה תופיע דניאלה סקורקה; טל גנור תבצע את דורינדה; ענת צ'רני תשיר את מדורו; ועודד רייך יהיה זורואסטרו.

בהמשך הסדרה:
"המלך הרועה" מאת מוצרט
2.4.20  תל אביב
4.4.20 זכרון יעקב
5.4.20 תיאטרון ירושלים

סדרת הבארוק בשיתוף תזמורת הקאמרטה הישראלית ירושלים מציגה:
"אורלנדו" מאת הנדל
מנצח: איתן שמייסר
במאית: שירית לי-וייס
סולנים: אלון הררי, טל גנור, ענת צ'רני, דניאלה סקורקה, עודד רייך
תזמורת הקאמרטה הישראלית ירושלים

שלישי 24/09/2019 20:00 בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') בתל אביב
חמישי 26/9/2019  20:00 בתיאטרון ירושלים
מחירי כרטיסים: 110-175 ₪
רכישת כרטיסים בקופת האופרה בטלפון 03-6927777
או באתר האופרה
www.israel-opera.co.il

רכישת כרטיסים בקופת תאטרון ירושלים בטלפון 02-560-5757
או באתר תיאטרון ירושלים
https://www.jerusalem-theatre.co.il/
בקופת התזמורת 1-700-55-2000
או באתר התזמורת
www.jcamerata.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובות

Subscribe

Labels

תרבות תיירות אטרקציות מופע מחול הופעה פסטיבל אופרה אילת ירושלים תערוכה קולינריה ילדים MSC קרוז קיץ אייסמול מוזיאון סוכות צפון הארץ ארוע בלט פסח חופש חנוכה יין כנרת מלון מסעדות משפחה סרט פורים TRIPADVISOR אוליב אטקציות דומינוס ורטיגו חולון חנות יום השואה יקב ישראל כרמן לינה מגדלה מוזיקה משחק ספורט עמק המעיינות פיצה פסח 2019 שבועות שופינג שיט תחרות ALS DIY WISHTRIP אאידה אביב אוכל אומנות אופנה איילת השחר אייס מול אירופה אלכוהול אמישרגאז ארוחה ארועים ביוטי בילוי בית הקונפדרציה בלט היספניקו בריאות בתי קפה גאוני גבר מת מהלך גינוסר גליל גלריה הגן הבוטני החג של החגים המלט הר הנגב הרצליה השקה וולנטיינז ורדי זה סושי חברתי חגי תשרי חדשות חוקר ליום חורף חינם חיפה חמת גדר חרמון טיולים טיפוח יום האישה יום הבחירות יום המשפחה יום העצמאות יום ירושלים יריד יין כפר נופש כריסמס כרמל לילא מבצעים מגנום מגנום בר מוזיאון האסלאם מופעים מחול בינלאומי מחזור מימונה מסעדה מעלית הזמן משפחות מתנה מתנות נבוקו נופש ניו יורק נערות נצרת סדנה סדנה פרטית סולם יעקב סטודיו סי סיורים סילבסטר סימון בוקנגרה ספיישלים סקי עדלידע עכו ערד ערכת קפה פיצהבורגר פיקניק פלמנקו פנאי פסטיבל בין הכרמים פעילויות פעילויות ילדים פעילות קיץ צעצוע צפת קטיף דובדבנים קייטנה קיץ 2021 קלארו קמפינג קניון קניות קרקס ראש הנקרה ראש פינה רונית רפאל ריח שייקספיר שילוב שירת האושפיזין שלג שנת הונגריה בישראל שף פרטי תה תזמורת תחפושת תכשיטים תל אביב תערוכת צילום תצפית כוכבים תרומה

Flickr