יום שלישי, 7 במאי 2019

כך עושות כולן מאת מוצראט באופרה הישראלית


אטום  אגויאן
במאי הקולנוע הידוע
באופרה הישראלית
עם
"כך עושות כולן"
מאת מוצרט
בניצוחו של דניאל כהן
ובהשתתפות תזמורת הקאמרטה הישראלית ירושלים
אגויאן ממקם את העלילה בבית הספר לאוהבים שם  התלמידים בני העשרה מתמודדים באמצעות משחק עם השאלות הנצחיות: האם נשים בוגדות?  ועם מי? ומדוע? ומה עושים הגברים?
31.5.19- 15.6.19
בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') בתל אביב
כך עושות כולן - באדיבות האופרה הישראלית

בסוף חודש מאי תעלה האופרה הישראלית את "כך עושות כולן" - האופרה  השלישית בטרילוגיה המפוארת של מוצרט וכותב הליברית  לורנצו דה פונטה (קדמו לה "נישואי פיגרו" ו"דון ג'ובני"), העוסקות במאבקים המתמידים בין המינים ובין המעמדות.
את ההפקה החדשה הזו יביים הבמאי הקנדי-ארמני הידוע אטום אגויאן  - מיוצרי הקולנוע הבולטים והמוערכים ביותר כיום.
במרכז העלילה שני חברים גוּלייֶלמוֹ ופֶרַנדוֹ, העומדים להינשא לחברותיהן  האחיות, פיורדיליג'י ודורבלה, ומאותגרים על ידי ידידם דון אלפונסו הטוען שהנשים אינן נאמנות. הגברים הצעירים אינם מאמינים שחברותיהן תבגודנה בהם ומתערבים עם דון אלפונסו שהן תעמודנה במבחן הנאמנות.
הם מודיעים לארוסותיהן על גיוס פתע לצבא ושבים לבמה מחופשים לחיילים אלבנים כאשר כל אחד מהם מחזר אחרי ארוסת ידידו. לאחר הפצרות רבות של דון אלפונסו והמשרתת דספינה נענות האחיות לחיזורי המחזרים החדשים, ובכך מוכיח דון אלפונסו את טענתו ש"כך עושות כולן". האופרה מסתיימת באנדרלמוסיה גדולה שבעקבותיה סימני שאלה לא פתורים.
מוצרט חיבר ל"כך עושות כולן" מוסיקה רגישה. הדרמה המתפתחת באמצעות המוסיקה השמימית בודקת בצורה שאינה מחמיאה לגברים או לנשים את מהות הזוגיות ואת טיב מערכות היחסים בין המינים. מערכת היחסים בין שני זוגות האוהבים ושני מפעיליהם אפשרה למוצרט ליצור מניפה מוסיקלית גאונית ומרתקת הכוללת קטעי אנסמבל, אריות מופלאות ושני פרקי פינאלה גדולים.
הבמאי אטום אגויאן בחר להתייחס לכותרת המשנה שנתנו לאופרה מוצרט ודה פונטה: "בית ספר לאוהבים". הוא ממקם את העלילה בבית ספר כאשר ארבעת הנאהבים הם תלמידי תיכון בגיל העשרה והכל מתנהל כעין משחק בכיתה. "הדבר מוסיף אמינות לעלילה שלעתים נראית מופרכת," הוא אומר. דון אלפונסו המבוגר הוא המנהל המנווט את השיעורים וחברי המקהלה הם תלמידי הכיתה. אגויאן מוביל את גיבוריו הצעירים בפיתולים האקרובטיים של העלילה כפי שמצופה מגחמות של מערכות יחסים בין בני נוער. לדבריו האופרה מדברת על השינוי האנושי ברגשות: הכל יכול לקרות במערכת יחסים בין אוהבים. לתפיסתו של אגויאן במשחקי החיזור בין הזוגות הנשים מודעות היטב למעללי הגברים, והן בוחרות להצטרף למשחק כיריבות שוות ערך שמבינות היטב מה הם כללי המשחק גם אם הן לא מגלות זאת בפומבי.
העיצוב המרהיב של האופרה מחבר בין סביבת בית הספר לבין ביטויים חזותיים המבטאים את הקונפליקט האנושי שבבסיסה של כל מערכת יחסים זוגית כגון: פרפרי ענק צבעוניים המסמלים את הרצון לחופש; דיוקן עצמי של פרידה קאלו שבו היא מעבירה עירויי דם מלב אל לב - בינה ובין דיוקן שלה המתכוון דוקא למאהבת שלטובתה ננטשה על ידי בעלה דייגו ריברה.
אטום אגויאן נולד בשנת 1960 לזוג הארמני-מצרי ג'וזף ושושן יגויאן בקהיר. ב-1962 היגרו הוריו לוויקטוריה, קנדה, ושינו את שם משפחתם לאגויאן. את דרכו המקצועית החל ביצירת סרטים קצרים עצמאיים אותם צילם בעצמו במהלך שנות השמונים ביים מספר פרקים בסדרות הטלוויזיה "אלפרד היצ'קוק מגיש", "אזור הדמדומים" ו-"יום שישי ה-13". הפריצה הבינלאומית שלו באה ב-1994 עם צאת סרטו  "אקזוטיקה", שזיכה אותו בפרס המבקרים בפסטיבל קאן. סרטו השני "המתיקות שאחרי" היה מועמד לשני פרסי אוסקר, וזכה אף הוא בפרס המבקרים של פסטיבל קאן וכן בפרס ג'יני פרס הקולנוע החשוב ביותר בקנדה. בין סרטיו הבולטים הנוספים:  "המסע של פליסיה","אקזוטיקה", "כשהאמת משקרת", "Adoration" וכן הסרט "אררט" שעורר תהודה רבה ומתייחס לרצח העם הארמני . בארצו קיבל אגויאן את אות מסדר קנדה-אות הכבוד הגבוה ביותר הניתן בקנדה ובמאי 2008 הוענק לו בתל אביב פרס דן דוד, על תרומתו להשתקפות העבר ביצירות ההווה.
בשנים האחרונות מביים אגויאן בנוסף לסרטי קולנוע גם אופרות. בין היתר ביים את  "סלומה" בבית האופרה של טורונטו (2013)  את "ינופה" באופרה של ויקטוריה בקנדה ( 2017) ועוד. במקביל להעלאת "כך עושות כולן" בבימויו יערוך סינמטק תל אביב מחווה מיוחדת לסרטיו של אגויאן, במסגרת שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין האופרה הישראלית לסינמטק תל אביב.
על ההפקה ינצח מאסטרו דניאל כהן, המנהל המוסיקלי של בית האופרה בדרמשטט, גרמניה. כהן חוזר אל במת האופרה הישראלית לאחר שזכה להצלחה רבה בהפקות עליהן ניצח בעבר באופרה הישראלית, כולל ההפקה החדשה של "חלום ליל קיץ" בעונה שעברה.
ב"כך עושות כולן" ינצח דניאל כהן על תזמורת הקאמרטה הישראלית, שלאחר מספר שיתופי פעולה מוצלחים עם האופרה הישראלית, משתתפת לראשונה בהפקת אופרה מלאה בבית האופרה.
סולנים:
בהפקה משתתפים שבעה סולנים ישראליים מבוגרי סטודיו האופרה שלה, שרובם נהנים ממוניטין בינלאומי ומופיעים בכל רחבי העולם והתקבצו יחדיו לטובת העלאת "כך עושות כולן" של האופרה הישראלית. לצידם יופיעו גם סולנים בינלאומיים מובילים .

את תפקיד פיורדיליג'י יבצעו לסירוגין נועה דנון ויעל לויטה.
את תפקיד דורבלה יבצעו נעמה גולדמן וענת צ'רני.
הילה בג'יו ודניאלה סקורקה יבצעו את תפקיד דספינה.
בתפקידי הגברים יופיעו הטנורים הבריטים מרק מילהופר ואלאסדיר קנט בתפקיד פרנדו, הבריטון האיטלקי רנאטו דולצ'יני והבריטון הישראלי עודד רייך בתפקיד גוליילמו וזמרי הבריטון.
את תפקיד דון אלפונסו יבצעו יונוץ פאסקו וגבריאל ריביס.

           
תאריכים:
שישי 31/05/2019 13:00, שבת 01/06/2019 21:00, שני 03/06/2019 20:00, רביעי 05/06/2019 20:00, חמישי 06/06/2019 20:00, שישי 07/06/2019 13:00, שלישי 11/06/2019 20:00, רביעי 12/06/2019 18:00, שישי 14/06/2019 13:00, שבת 15/06/2019 21:00
מחירי כרטיס: 195- 445 ₪
שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאה מיוחדת לקראת האופרה באורך של כחצי שעה באולם. הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב
להזמנת כרטיסים: 03-692777, www.israel-opera.co.il

פרטים באנגלית
Cosi fan tutte

Wolfgang Amadeus Mozart

New production

Libretto: Lorenzo da Ponte


Conductor    Daniel Cohen
Ethan Schmeisser
Director         Atom Egoyan
Revival Director      Marilyn Gronsdal
Set & Costume Designer Debra Hanson
Lighting Designer  Michael Walton
Soloists:
Fiordiligi        Noa Danon
Yael Levita
Dorabella      Na’ama Goldman
Anat Czarny
Ferrando       Mark Milhofer
Alasdair Kent
Guglielmo     Renato Dolcini
Oded Reich
Don Alfonso            Ionut Pascu
Gabriele Ribis
Despina        Hila Baggio
Daniela Skorka

The Israeli Opera Chorus
Chorus Master: Ethan Schmeisser
The Israel Camerata Orchestra, Jerusalem


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובות

Subscribe

Labels

תרבות תיירות אטרקציות מופע מחול הופעה פסטיבל אופרה אילת ירושלים תערוכה קולינריה ילדים MSC קרוז קיץ אייסמול מוזיאון סוכות צפון הארץ ארוע בלט פסח חופש חנוכה יין כנרת מלון מסעדות משפחה סרט פורים TRIPADVISOR אוליב אטקציות דומינוס ורטיגו חולון חנות יום השואה יקב ישראל כרמן לינה מגדלה מוזיקה משחק ספורט עמק המעיינות פיצה פסח 2019 שבועות שופינג שיט תחרות ALS DIY WISHTRIP אאידה אביב אוכל אומנות אופנה איילת השחר אייס מול אירופה אלכוהול אמישרגאז ארוחה ארועים ביוטי בילוי בית הקונפדרציה בלט היספניקו בריאות בתי קפה גאוני גבר מת מהלך גינוסר גליל גלריה הגן הבוטני החג של החגים המלט הר הנגב הרצליה השקה וולנטיינז ורדי זה סושי חברתי חגי תשרי חדשות חוקר ליום חורף חינם חיפה חמת גדר חרמון טיולים טיפוח יום האישה יום הבחירות יום המשפחה יום העצמאות יום ירושלים יריד יין כפר נופש כריסמס כרמל לילא מבצעים מגנום מגנום בר מוזיאון האסלאם מופעים מחול בינלאומי מחזור מימונה מסעדה מעלית הזמן משפחות מתנה מתנות נבוקו נופש ניו יורק נערות נצרת סדנה סדנה פרטית סולם יעקב סטודיו סי סיורים סילבסטר סימון בוקנגרה ספיישלים סקי עדלידע עכו ערד ערכת קפה פיצהבורגר פיקניק פלמנקו פנאי פסטיבל בין הכרמים פעילויות פעילויות ילדים פעילות קיץ צעצוע צפת קטיף דובדבנים קייטנה קיץ 2021 קלארו קמפינג קניון קניות קרקס ראש הנקרה ראש פינה רונית רפאל ריח שייקספיר שילוב שירת האושפיזין שלג שנת הונגריה בישראל שף פרטי תה תזמורת תחפושת תכשיטים תל אביב תערוכת צילום תצפית כוכבים תרומה

Flickr