יום שבת, 11 ביולי 2020

זמן - תערוכה אינטראקטיבית במוזיאון האיסלאם


המוזיאון לאמנות האסלאם משיק את תערוכת הקיץ:
זמן
תערוכה אינטראקטיבית לכל המשפחה
 
אורי גרשט, מתוך סדר חדש 03 - ללא כותרת 03, 2018, Ori Gersht, New Orders 03 - Untitled 03

תערוכה רחבת היקף הבוחנת את אחת החידות המסתוריות בתולדות האנושות – מושג הזמן - דרך עולם האמנות

המבקרים מוזמנים "לשלוט בזמן" באמצעות מגוון רחב של כלים אמנותיים, טכנולוגיים ואינטראקטיביים; לשחק, לחוות, להרהר ולעצב מחדש את מושג הזמן על פי תפיסתם האישית

אמנים משתתפים (לפי סדר הא-ב):
בועז אהרונוביץ' / עליזה אולמרט / רומי אחיטוב / ניבי אלרואי / טל אמיתי-לביא / אלה אמיתי סדובסקי / בני אפרת / אביאל בסיל / הילה בן ארי / עודד בן חפ"ר / ברצי גולדבלט / אורי גרשט / גיא הדני / דנה זלצמן / לי ינור / ליאת לבני / סיגלית לנדאו / דפנה מרגולין / אסתר נאור / זד נלסון / נרדין סרוג'י / עינת עריף – גלנטי / בלו סימיון פיינרו / אפרת פלג / חיימי פניכל / עפרה צימבליסטה / לימור צרור / ניר קידר / אסף קליגר / כריסטוף קלר / רונן שהרבני / דפנה שרתיאל / לילך ששון

אוצר: ערן שביט
אוצרת שותפה: שיר מלר-ימגוצ'י

*התערוכה מותאמת להנחיות התו הסגול*

1/8/20- 1/5/21

זמן הוא אחד המרכיבים המשמעותיים בחיינו. כמעט כל אירוע שאנו חווים קשור למושג הזמן: אנחנו פועלים על פי לוח זמנים שקבענו מראש, מנסים 'לנצל' את הזמן,  מגיעים לפגישות "אחרי" או "לפני" הזמן, רצים אחריו, ממתינים שיחלוף, חיים את ההווה, מתכננים לעתיד ומתענגים על העבר. ועם כל זאת השאלה הנצחית "מהו הזמן?" נותרה חידה בלתי פתורה ומסתורית.

המוזיאון לאמנות האסלאם ייפתח ב 1/8 את התערוכה "זמן" – תערוכה אינטראקטיבית לכל המשפחה המזמינה את המבקרים לצאת למסע חוויתי בעקבות הזמן ומשמעותו– לחוש, להביט ולהריח, להריץ את הזמן לפנים ולאחור ולחפש משמעות אישית למושג המסתורי כל כך - זמן. 
בתערוכה יציגו 33 אמנים 60 עבודות המייצגות כל אחת נקודת מבט שונה על הזמן, תוך שהם מקפיאים, מותחים, מאיטים או מזרזים את הזמן בהתאם לרצונותיהם, לצורכיהם, למדיות השונות ולטכניקות העבודה שלהם.
חלקה הראשון של התערוכה מציג את התפיסה המכניסטית של הזמן כמושג מוחלט הניתן לחלוקה  לשניות, לדקות , ולשעות. לצד תפיסה זו יוצגו תפיסות מחזוריות של הזמן השמות דגש על החזרתיות המעגלית של היום והלילה, של מחזורי הירח והשמש ושל עונות השנה. כך למשל מציג בועז אהרונוביץ' בחלל הכניסה לתערוכה סדרת צילומים העוסקת בצמיחה ובקמילה. הצילומים, המתייחסים לכאורה למחזוריות המעגלית של הטבע, מועתקים כאן  אל הטבע העירוני והמבוית של גן הצנצנות הביתי שיוצר האמן. הצלם הבריטי זד נלסון מציג סדרת צילומים מתוך פרויקט בו חזר ותיעד מדי שנה בני משפחה אחת. הסדרה מאפשרת לצפות בזמן מואץ בתהליכי הגדילה, ההתבגרות והזקנה. האמנית לילך ששון תציג פחיות שימורים חלודות המשלבות בתוכן יצירות אמנות "נצחיות" תוך שהיא מעמתת זה מול זה את הנצחי והמתכלה.
חלקה השני של התערוכה מתמקד בשלושה מהמאפיינים הבולטים ביותר של רצף הזמן: התנועה והשינוי, כיווניות הזמן וקצבו.
העיסוק בקצב הזמן בא לידי ביטוי למשל בעבודה חדשה של נרדין סרוג'י אותה יצרה במיוחד עבור חלל התערוכה. השעונים הרבים המרכיבים עבודה זו מקיפים את המבקרים מכל עבר, כשכל אחד מהם מתקתק בקצב משלו. עבודת הוידיאו "המפץ הגדול" של אורי גרשט מחברת רעיונית בין רגע תחילתו של רצף המרחב-זמן לפני כ-13.8 מיליארד שנים, לבין תהליכי ההרס המואטים והמסוגננים שיוצר פיצוצו של זר פרחים.  
עקרון הזרימה והשינוי, אחד ממאפייניו הבולטים של הזמן, מקבל אינספור פנים וצורות לאורך התערוכה:  כך למשל החול הזורם באיטיות אך ללא הפוגה מבין האצבעות בעבודת הווידיאו של לי ינור מזמין את המבקרים לעבור ממש דרכו, ושעון החול הענק שיצרה ליאת לבני הופך לטורנדו עצום  שיצא משליטה.
העיסוק בכיווניות הזמן נוגע בלב האבחנה שבין העבר, העתיד וההווה. מה מהם "קיים" באמת, ומה אינו אלא אשליה חולפת? האם חץ הזמן מצביע תמיד מהעבר אל העתיד, או שאולי, בעולמות האמנות והדמיון לפחות, אפשר להפוך את כיוונו של הזמן? העבודה "על חלב שנשפך" של ניבי אלרואי וקליפת הביצה הנפתחת והנסגרת בעבודותיהם של גיא הדני, עליזה אולמרט ואפרת פלג בוחנים את היפוך הכיוון (הבלתי אפשרי) של אירועים שונים, בעוד טל אמיתי מקפיאה את תגובת השרשרת של קלפים הנופלים זה על זה, ומעלה שאלות על סדר הפעולות שבין סיבה ותוצאה.

חלקה השלישי והאחרון של התערוכה הוא קיר ענק שכותרתו: BEFORE I DIE. קיר זה, חלק מפרויקט בינלאומי בעל אותו השם של האמנית האמריקאית Candy Chang, מכיל כיום יותר מ-5,000 קירות בעשרות ארצות על פני כדור הארץ כולו. כאן מוזמנים המבקרים לכתוב בגיר (בר חלוף) את תוכניותיהם ואת חלומותיהם לזמן העומד לרשותם, ולהשלים את המשפט מעורר המחשבה: "לפני שאמות אני רוצה ל..."
בסיום הביקור בתערוכה המבקרים מוזמנים להמשיך אל תצוגת השעונים הקבועה של המוזיאון, הכוללת את אוסף השעונים הנדיר של סר דיוויד סלומונס - אחד מאוספי השעונים החשובים בעולם. שתי התערוכות, תערוכת השעונים ותערוכת ה"זמן", משלימות זו את זו תוך שהן פורשות פנים שונות של מושג הזמן: הראשונה את עולמם המכני של השעונים, והשנייה את הקונטקסט הרחב יותר של נושא הזמן בהקשר החווייתי, הרגשי והאמנותי.


טלפון: 02-5661291
שעות פעילות המוזיאון:
שני – רביעי : 10:00- 15:00
חמישי: 10:00- 19:00
שישי – שבת: 10:00 – 14:00


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובות

Subscribe

Labels

תרבות תיירות אטרקציות מופע מחול הופעה פסטיבל אופרה אילת ירושלים תערוכה קולינריה ילדים MSC קרוז קיץ אייסמול מוזיאון סוכות צפון הארץ ארוע בלט פסח חופש חנוכה יין כנרת מלון מסעדות משפחה סרט פורים TRIPADVISOR אוליב אטקציות דומינוס ורטיגו חולון חנות יום השואה יקב ישראל כרמן לינה מגדלה מוזיקה משחק ספורט עמק המעיינות פיצה פסח 2019 שבועות שופינג שיט תחרות ALS DIY WISHTRIP אאידה אביב אוכל אומנות אופנה איילת השחר אייס מול אירופה אלכוהול אמישרגאז ארוחה ארועים ביוטי בילוי בית הקונפדרציה בלט היספניקו בריאות בתי קפה גאוני גבר מת מהלך גינוסר גליל גלריה הגן הבוטני החג של החגים המלט הר הנגב הרצליה השקה וולנטיינז ורדי זה סושי חברתי חגי תשרי חדשות חוקר ליום חורף חינם חיפה חמת גדר חרמון טיולים טיפוח יום האישה יום הבחירות יום המשפחה יום העצמאות יום ירושלים יריד יין כפר נופש כריסמס כרמל לילא מבצעים מגנום מגנום בר מוזיאון האסלאם מופעים מחול בינלאומי מחזור מימונה מסעדה מעלית הזמן משפחות מתנה מתנות נבוקו נופש ניו יורק נערות נצרת סדנה סדנה פרטית סולם יעקב סטודיו סי סיורים סילבסטר סימון בוקנגרה ספיישלים סקי עדלידע עכו ערד ערכת קפה פיצהבורגר פיקניק פלמנקו פנאי פסטיבל בין הכרמים פעילויות פעילויות ילדים פעילות קיץ צעצוע צפת קטיף דובדבנים קייטנה קיץ 2021 קלארו קמפינג קניון קניות קרקס ראש הנקרה ראש פינה רונית רפאל ריח שייקספיר שילוב שירת האושפיזין שלג שנת הונגריה בישראל שף פרטי תה תזמורת תחפושת תכשיטים תל אביב תערוכת צילום תצפית כוכבים תרומה

Flickr